زگیل تناسلی چیست؟ روش های پیشگیری و درمان

زگیل تناسلی یکی از شایعترین عفونتهای جنسی بوده که معمولا پس از آغاز فعالیتهای جنسی در دختران و پسران بروز پیدا می‌کند. در اروپا و آمریکا و سایر کشورها و ملل پیش رفته برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند تمام بچه ها را در قبل از ورود به سن بلوغ تشویق به ایمن سازی می‌کنند. لذا میزان شیوع این بیماری در کشورهای یاد شده بسیار اندک و ناچیز است.

ولی در کشور ما متاسفانه بجای برخورد مشابه و اقدام به واکسیناسیون فرزندان بطور کلی مسیر را اشتباه طراحی کرده و وجود ارتباط جنسی را انکار می‌کنند، در حالیکه هیچ قدرتی هم نمی‌تواند انسانها را از رسیدن به لذت رابطه جنسی منع کند. لذا بهتر است بجای بیراهه رفتن آموزش مناسب و زمینه سازی درست و اصلاح و ایمن سازی را سرلوحه تمام اقداماتمان قرار دهیم.

من در این قسمت سعی می‌کنم علاوه بر یک بحث علمی پیرامون تمامی نکات و جزییات بیماری جنسی زگیل تناسلی به راههای پیشگیری صحیح و درمانهای بعد از ابتلا به این عفونت جنسی بصورت کاملا شفاف و بدون سانسور بپردازم.

ویروس اچ پی وی (HPV) چیست ؟

نام این عامل زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی است تا کنون بیشتر از دویست نوع از این رده ویروسی شناخته شده است که به دو دسته سرطان‌زا و غیر سرطان‌زا تقسیم می‌شوند .

رده اول

نوعی سرطان‌زا هستند که جزو خطرناکترین ویروس‌ها می‌باشند و حتی در بسیاری از جوامع علمی و پزشکی خطرش بیشتر از ویروس ایدز بشمار می‌آید. این عفونتها می‌توانند در نواحی دهان و حلق /آلت جنسی /دستگاه تناسلی مانند رحم و دهانه رحم و مقعد بروز کنند.

که علت بروز عفونت در این مناطق بخاطر نوع رابطه جنسی می‌باشد بعنوان مثال در مردان هم جنس باز در حلق و دهان و مقعد زگیلها آشکار می‌شوند و در زنان در دهان و اطراف واژن و مقعد خواهد بود .

در زنان که دچار بروز این نوع زگیلها می‌شوند معمولا می‌توانند دچار سرطان مخاط حلق /مخاط مقعد و دهانه سرویکس شوند و در مردان بیشترین سرطانها بدنبال زگیلهای تناسلی در مخاط حلق و مقعد می‌باشد .

معمولا از هر چهار زن در تمام طول دوران زندگی جنسی حدودا سه نفر آلوده به این ویروس می‌شوند پس طبق آمار ریسک ابتلا بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون فکر می‌کرده‌ایم .

البته خوش شانس هستیم که تعداد ویروسهای بدخیم یا سرطان زا بسیار کمتر از انواع خوش خیم می‌باشد.

کدام نوع ویروسهای اچ پی وی سرطان زا هستند ؟

طبق تحقیقات بعمل آمده تیپهای ویروسی زیر جزو گروه بدخیم ها یا سرطان زا ها می‌باشند

۱۶-۱۸-۳۱-۳۳-۳۵-۳۹-۴۵-۵۱-۵۲-۵۳-۵۶-و۵۹

رده دوم

گروه ویروسهای خوش خیم یا غیر سرطان زا نام دارند. این دسته خوشبختانه سهم بسیار بزرگتری از ویروسهای اچ پی وی را شامل می‌شوند و بعد از آلوده کردن انسانها هیچگونه خطر جانی ایجاد نکرده و صرفا اقدام به بروز زگیلهای تناسلی می‌کنند.

افراد گرفتار به این عارضه، به خاطر ظاهر زگیلها که در نواحی تناسلی ایجاد شده‌اند دچار ناراحتی روحی و روانی می‌شوند چون پس از انجام آزمایشات خاص متوجه بی‌خطر بودنشان می‌شوند ولی شریک جنسی‌شان تا مدتها اعتمادش را نسبت به بیمار از دست داده و برای بیمار محدودیت ارتباطی ایجاد می‌شود که خود این مسئله برای بیمار بسیار زجرآور می‌باشد.

اما نکته مهم این است که این زگیلها برای بیماران علاوه بر زجر روحی و روانی چون برای زیبایی ظاهری نیاز به درمان هم دارند مشکل مخارج و هزینه هم ایجاد خواهد کرد . پس درست است که پس از آلودگی با این ویروسها خطری جانی ایجاد نمی‌شود ولی به دلایل فوق بهتر است که از اول مراقبت کافی بعمل آورد که اصلا آلودگی ایجاد نشود .

راههای انتقال ویروس چیست ؟

• روابط جنسی پرخطر
  • تماس مخاطی دهان
  • تماس مخاطی مقعد
  • تماس ویروس و ترشحات آلوده با پوست های زخمی
  • دندانپزشکی
  • بکار بردن ابزار آلات آلوده در برخی معاینات خاص
  • از مادر به جنین حین تولد با ریسک بسیار پایینتر

راههای پیشگیری چیست ؟

• واکسیناسیون
  • ارتباط جنسی سالم و ایمن
  • پرهیز از ارتباط جنسی دهانی و مقعدی
  • پرهیز از ارتباط جنسی گروهی (گروپ سکس )
  • استفاده از کاندوم مردانه
  • استفاده از کاندوم زنانه
  • معاینات پزشکی و دوره ای
  • انجام تستهای سرولوژی دو طرفه
  • اقدام به درمان قبل از برقراری رابطه سکسی در مواردی که فقط یکی از طرفین مبتلا هستند و قصد ایجاد ارتباط جدید دارند .

مراحل ایجاد آلودگی چیست ؟

• ورود ویروس از فرد مبتلا به فرد جدید
  • تبدیل فرد سالم به ناقل
  • دوره کمون یک تا ۸ماهه تا بروز زگیلها

در این مورد در برخی موارد ممکن است، فرد آلوده هیچگاه زگیلها را نبیند ولی این عدم آشکار شدن زگیل دال بر ایمنی فرد و یا سالم بودن افراد مذکور نیست اتفاقا در اینگونه موارد خطرش برای فرد و جامعه بسیار بالاتر هم می‌باشد چون افرادی که با اینگونه بیماران در تماس جنسی خواهند بود چون اثری از زگیلها را مشاهده نمی‌کنند بنابراین خیالشان راحت شده و دیگر از کاندوم {به خیال اینکه فرد بیمار ظاهرا سالم و بی‌خطر می‌باشد} استفاده نکرده و هیچگاه هم نمی‌فهمند از چه کسی این بیماری را دریافت کرده‌اند. و چون خود این فرد بدون ضایعات زگیل هم هیچگاه متوجه ناقل و بیمار بودنش نمی‌شود پس دایما در حال انتقال این ویروس بسیار خطرناک به جامعه خواهد بود .

• بروز ضایعات زگیل در نواحی تناسلی دهانی و مقعدی
  • بروز سرطان البته در موارد ابتلا به ویروسهای بدخیم

ظاهر و شکل و رنگ زگیلهای تناسلی؟

این زگیلها با رنگ سفید صدفی و خاکستری و حتی سیاه رنگ هم دیده می‌شوند. شکل اینها از برجستگی کوچک پوستی مانند یک عدس کوچک تا ضایعات خوشه انگوری با سطح صاف و صیقلی تا زیر و خشن دیده می‌شوند.

زگیل تناسلی

ایمن سازی یا واکسیناسیون چیست و چگونه انجام می‌شود ؟

نام واکسن این بیماری ویروسی گارداسیل می‌باشد که عمدتا از تیپ ویروسهای سرطانزا تشکیل می‌شود و برای ایمن سازی جوانان قبل از بلوغ جنسی که معمولا بستگی به عرف هر جامعه ای دارد شروع می‌شود. در برخی جوامع سه نوبت بصورت زمان بندی صفر –دو –شش ماهگی از زمان اولین تزریق واکسن می‌باشد که در برخی کشورهای دیگر علاوه بر این سه مرتبه دو بار دیگر نیز چند سال بعد تکرار می‌شود بعنوان دوز واکسن یادآور.

برخی سوالات مخاطبان در خصوص زگیل تناسلی را در ادامه مشاهده خواهید کرد

اگر ما آلوده شده ایم آیا باز لازم است تا واکسنها را بزنیم؟

بله چون شما تا حالا به یک مورد ویروس زگیل تناسلی مبتلا شده اید ولی حدود دوازده ویروس مهم دیگر هست که اگر ایمن نشوید ممکن است در ارتباطات آینده به آنها آلوده شوید پس بهتر است که خودتان را مقاوم کنید .

اگر فردی آلوده به ویروس شود ولی دچار زگیل نشود این فرد بیمار محسوب نمی‌شود ؟

بله ایشان بیمار هستند اتفاقا از نوع خطرناکش برای جامعه محسوب میشوند چون ظاهرش سالم است و شرکای جنسیش اصلا به جهت ظاهر سالم وی به او مشکوک نبوده و در رابطه سکسی از کاندوم استفاده نکرده و به کرار باعث پخش ویروس در افراد مختلف خواهد شد.

تاثیر تزریق واکسن گارداسیل تا چقدر است ؟

تزریق واکسنها هیچ گاه صد در صد ایمنی بخش نیست ولی بعد از واکسن گارداسیل بروز سرطانهای رحم در بانوان تا هفتاد درصد و ظهور زگیلها تا نود درصد کاهش چشمگیر پیدا خواهد کرد.

درمانهایی که پس از بروز زگیلها پیشنهاد می‌شوند چیستند؟

• تزریق واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ویروسهای بعدی
  • برداشتن و رفع زگیلهای موجود

بعد از حذف زگیلها چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

ممکن است بازهم زگیلها تکرار شوند

ممکن است که زگیلها هرگز ظهور مجدد نداشته باشند .

آیا اگر بروز و ظهور دوباره زگیلها اتفاق نیفتد معنایش سلامتی کامل بیماران است ؟

خیر چون ممکن است بیماران پس از حذف زگیلها هنوز ناقل ویروسها باشند پس تا زمانیکه آزمایشات بیماران کاملا از لحاظ وجود ویروس منفی نشوند فرد را بیمار تلقی می‌کنیم.

چکار می‌شود انجام داد تا سیستم ایمنی افراد تقویت شده و میزان بازگشت زگیلها به صفر برسند ؟

من به شخصه در بیست سال اخیر طبابتم از یک روش طب سنتی استفاده کرده‌ام که با این متد درمانی شاید بتوانم به جرات عنوان کنم که تا کنون برگشت زگیل نداشته‌ام و آن روش درمانی مکمل انجام حجامت آلرژی بوده است . من همیشه پس از برداشتن زگیلها به بیمارانم توصیه کرده‌ام که حداقل سه نوبت حجامت آلرژی به فاصله هر یکماه یکبار انجام بدهند تمام بیمارانی که این روش مکمل را نزد کلینیک من انجام داده‌اند خوشبختانه تا کنون هیچ اثری از برگشت زگیلها ندیده‌اند.

راههای رفع و حذف زگیلها

• کرم ایمیکیمود
  • کرم ویا پودر پدوفیلین
  • کرایو یا فریز زگیلها
  • لیزر زگیلها
  • کوتر حرارتی
  • کوتر الکتروفرکونسی
  • روش مدرن و بسیار عالی و موثر پلاسما

در درمان زگیلها با شش روش ذکر شده اول که قدیمی هم هستند هرکدامشان بعلت عیوبی که داشتند و دارند تقریبا از رده خارج شده اند. ولی متاسفانه هنوز تعداد زیادی از همکاران گرامیمان اقدام به انجام درمانهای فوق می‌کنند که بعلت نواقص فراوانی که دارند باعث بازگشت مجدد و مکرر زگیلها شده که تعداد بیشتری هم نسبت به دفعات قبلی خواهند داشت .

و یا اینکه بیماران بعضا با عوارض پوستی مثل سوختگی شیمیایی هم روبرو می‌شوند که درمان این عوارض نیز داستانهای دیگری برای بیماران ایجاد خواهند کرد.

پس من با توجه به تجربیات فراوانی که طی زمانی حدود بیست سال در درمان این مشکل دارم تنها و موثرترین روش درمانی که برای حذف این زگیلها به بیمارانم پیشنهاد می‌دهم، صرفا استفاده از روش پلاسما است، به دلایل زیر که خدمتتان عارض خواهم کرد:

فواید روش پلاسما در درمان و حذف زگیلهای تناسلی چیست ؟

اولا با توجه به اینکه در صدم ثانیه هم بافت زگیل را حذف کرده و هم با سرعتی که دارد تمامی ویروسهای داخل زگیل را نابود و از بین می‌برد. بنابراین سهم قابل توجهی در کاهش تعداد ویروسهای بدن بیماران دارد.

در حالی که در روش فریز اولا تمام بافت زگیل قابل فریز کردن نبوده و صرفا لایه بیرونی و در دسترس زگیل فریز می‌شود. پس عمده بافت زگیل باقی می‌ماند که در جلسات بعدی نیاز به تکرار دارد و همچنین آن مقدار اندکی از بافت زگیل بیماران که فریز شده پس از گذشت یک هفته نکروز و سپس از بافت باقی مانده جدا و دفع می‌گردد و لذا ویروس محتوای آن زگیل چون در لحظه از بین نمی‌رود.

ویروس فرصت فرار و مخفی شدن در فضای بین سلولی بافتهای جانبی پیدا کرده و دوباره عملیات تکثیر را انجام می‌دهند و همین موضوع باعث ازدیاد تعداد ویروسها در آینده می‌شود که منجر به افزایش تعداد زگیلهای فرد هم می‌شود و همین موضوع باعث شده که دیگر برای رفع زگیل از روش فریز استفاده نشود.

همچنین چون انجام فریز نیاز به تجارب بسیار بالایی دارد، در خیلی از موارد و همکاران بدلیل ضعف تجربه علاوه براینکه بافت زگیل نابود و حذف نمی‌شود فقط باعث ایجاد یکسری تاولهای ریز و متعدد در سطح پوست بیماران می‌شوند.

این موضوع باعث می‌شود تا چند روز پوست بیماران دچار زخم و تاول شده که برای ترمیم و بهبودی این زخمها، بیماران مجبور به تقبل و تحمل هزینه های گزافی می‌شوند و دست آخر هم زگیلها سر جایشان می‌مانند و در خوشبینانه‌ترین حالت و با تجربه‌ترین همکاران هم اگر موفق به حذف کامل زگیلها در جلسه اول با فریز کامل بشوند، بازگشت زگیلها در هفته های بعدی است(بعلت فرار ویروسها و تزاید و زاد و ولد ویروسها ).

در استفاده از پلاسما یک نکته بسیار مهم هم نهفته است و آن اینست که در کار کردن و برداشتن زگیلها با این تکنیک مدرن خود پلاسما هیچ ردی بر روی پوست بیماران ایجاد نمی‌کند و ظرف دو الی سه روز تمامی زخمهای کوچک ایجاد شده سریعا بهبود پیدا کرده و بیماران هیچ نشانه ای مبنی بر وجود زگیل در گذشته روی پوستشان نخواهند داشت در حالیکه با هر روش دیگری حتی لیزرهای پیشرفته آثار لیزر همیشه دیده خواهد شد.

در صورتی که سوالی در این خصوص دارید، می توانید از طریق روشهای ارتباطی با مرکز ما تماس حاصل فرمایید، به شخصه پاسخگوی سوالات شما خواهم بود.